Jumaat, 22 Januari 2010

Positive thinking........

Salam semua,
Baru balik dari mendengar taklimat hala tuju kumpulan kerja kami untuk tahun ini.Well, oleh kerana kerja kami ini memang sentiasa melibatkan sistem jadinya banyaklah soalan berkaitan sistem yang diajukan dan yang penting sekali adalah mengenai imbuhan yang bakal diterima jika mencapai apa yang dirancangkan or atless appreciation gathering for staff yang telah bertungkus-lumus pada tahun lepas.
'Don't blame,don't complaint,no excuses".......agak bagus statement itu jika ianya membabitkan hal kerja.Dan saya sendiri setuju kadang-kala kita ini banyak sangat mengadu tanpa cuma mengatasi masalah yang sebenarnya boleh diselesaikan dengan mudah.Dan,adakalanya aduan yang saya terimapun tidak masuk akal kerana ianya sebenarnya boleh diselesaikan oleh pihak penerima aduan.Namun, perlukah saya buat aduan (complaint) kepada pengurusan?Dan perlukah saya berikan alasan (excuses) untuk tidak melakukan sebarang penyelesaian?Siapakah yang boleh saya salahkan (blame)?
Try to think positive......setlle it and live your life.Lebih mudah macam itu sebab kalau saya terus-terusan mengadu sampai bila hal itu nak selesai, kan!Kadang-kala memang saya elak untuk bercerita hal orang lain kerana saya tidak gemar untuk mengetahui keburukkan orang itu yang saya perlu tahu hanya kebaikannya sahaja kerana saya perlu bekerja dengan dia,akan sentiasa bertemu dengan dia dan mungkin saya perlukan nasihat dari dia pada suatu hari nanti.Jadi, jika saya simpan perasaan negatif mengenai orang itu pasti tiada lagi perasaan hormat saya terhadap dia.
I'd always tried to be a positive thinking person either in my job or myself.I tried not to listen to what people tells me such as gossip....try to think before I jump to any conclusion.Some people like to listen such stories or we can call it gossiping, believe it and to make the stories more interesting they can add up more ingredients.......emmm!But, not me I guess........I don't like to listen when people said 'OH THAT PERSON THIS AND THAT" and the worst thing if I don't even know that person and I believe what ever story about her/him.Don't you?
Working with so many colleagues makes me heard so many stories and I have to make a decision whether I want to believe or I just listen or I'll make it as another one of everyday stories.I always make myself thinking about others feeling if they were the stories so I rather not involve with gossiping.......well since it's hard to avoid I just smile,listen and no comment.
Wassalam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan