Rabu, 21 Disember 2011

Penyusuan susu ibu....bab ke 2

Salam wahai pembaca yg dihormati,
Ada teman telah bercerita tentang kesukaran dia untuk meneruskan penyusuan secara esklusif.Semuanya berpunca dari halangan di tempat kerja.....dimana ada dikalangan kawan-kawan teman saya ini mempersoalkan kebaikan susu ibu dan kesungguhan teman saya mengumpul EBM.Mungkin kerana kurang pengetahuan...bukan mungkin lagi tapi pastinya mereka itu kurang pengetahuan mengenai penyusuan susu ibu.Saya akui saya sendiri agak lewat memulakan penyusuan susu ibu...bermula hanya dari anak ke3 walaupun bukan secara esklusif.Walaupun anak pertama dan kedua hanya sempat saya susukan sehingga berusia 4-5 bulan sahaja tapi itu bukan alasan untuk saya tidak menyusukan anak yang lain dan saya tidak pernah mempersoalkan atau menghalang teman-teman yang ingin atau bercadang utk menyusukan anak mereka sepenuhnya.Kerana itu saya mulai mencari dan membaca blog ibu-ibu yang tegar mengamalkan penyusuan bayi mereka dengan susu ibu.Emmm...mungkin itulah perbezaan antara orang yang membaca dgn orang yg tidak berpengetahuan.
Airin yang pada hari ini genap 3 bulan dan alhamdullilah masih minum susu ibu sepenuhnya.
Kesal juga rasanya dengan apa yang teman saya alami....sehingga menggugat kesungguhan dan usahanya untuk memberi yang terbaik buat anaknya.Sehingga membuatkan teman saya ini terus berhenti mengumpul EBM padahal dia baru sahaja mengambil SHAKLEE SET B bagi menghasilkan susu yang berkualiti buat anaknya.
Nasihat saya kepada mereka yang tidak berjaya menyusukan anak2 atau tidak berminat untuk memberi susu ibu kepada anak2 kamu,janganlah kamu menggalakkan orang lain mengikut jejak kamu.Jika kamu tidak tahu mengenai sesuatu itu janganlah kamu bercakap mengenainya.Carilah dulu maklumat mengenainya barulah boleh kamu mempertikaikan atau mempersoalkan usaha orang lain.

Berdasarkan ayat Quran dari Surah Baqarah, ayat 233 yang bermaksud:
Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya …
Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan