Rabu, 18 Januari 2012

Dan sekolah pun bermula.....

Salam wahai pembaca,
Minggu ini adalah minggu ke3 anak-anak bersekolah.....dan sudah 3 minggu jugalah saya  melayan kerenah En Muhammad Firdaus yang kejap-kejap tak nak pergi sekolah.Perghhh.....macam-macam alasan yang direkanya bila saya tanya apasal tak nak pergi sekolah.....Kadang tu rasa macam nak jerit pun ada tapi saya muhasabah diri dengan menyatakan pasti ada kanak-kanak lain yang lebih banyak perangai dari En Muhammad Firdaus saya ini.
4hb-6hb Januari 2012 adalah hari-hari yang sungguh perit bagi ibu dan ayah yang menguruskan anak yang susah ke sekolah.Setiap kali masuk baris utk ke kelas,dengan mata sayu memandang saya  dan En Suami seolah-olah memohon kami jangan tinggalkan dia disitu.....itu belum lagi pegang kaki dan tangan tak bagi balik.......^~^.Sehingga En Suami mengalihkan pandangannya,mungkin tidak mahu rasa sedih melihat anak yang hampir-hampir nak nangis tu.....
Yang pastinya,bangun pagi adalah masalah yang paling utama kami hadapi....sejak dia mula ke taska lagi.Bangun pagi memang satu trauma bagi dia dan terapi suara buat saya....huhuhuhh.Kekadang rasa macam 1 blok boleh dengar dia jerit...."tak nak pergi sekolah...tak nak mandi.....kita nak tidur..." itu belum lagi ayat-ayat cinta yang tidak enak didengar....^~^
Setiap hari kena pujuk untuk bangun pagi...yang mana kadang-kala saya serahkan pada En Suami...tapi memang cara seorang ibu dengan seorang ayah memujuk itu lain dan berbeza kerana akhirnya saya jugak yang berjaya pujuk dia mandi.Belum lagi setiap kali lepas masuk je rumah dah cakap..."Esok kita tak nak pergi sekolah agama..." Ibu pun tanya..."Kenapa?"...."kita rasa tak selesa la..." Ibu tanya lagi.."tak selesa?kenapa?"....."kita takde buku....." dan En Suami pun semak le beg dan jadual sekolah....semua lengkap...(dah la ayah yang kena siapkan beg sekolah....suh dia tengok,apapun tak boleh...)....pelik,buku apa yg takde????.......Hemmm....alasan rupanya....^~^
Pagi tadi masa mandi,En Muhammad Firdaus bagitau....."Kita tak nak pergi sekolah..."Ibu tanya..."Kenapa pulak?"...."Kita takut acik bas tu lambat..." Kenalah ibu ni terangkan satu-satu dan berbagai jenis kalau jika bas tu sampai lambat......syukurlah dia tak sebut lagi.....untuk hari ini le........^-^.
Dan,pagi semalam dia cakap..."Takpelah...hantar kita depan pagar sekolah je..." padahal kelmarinnya nangis-nangis minta Ibu tunggu di sekolah.....Alhamdullilah tapi setiap kali menjelang dia pulang pasti saya ternanti-nanti...apakah alasan dan cerita baru yang akan muncul dari En Muhammad Firdaus...emmmm!
Tunggu je la.......dengan senyuman manis + kelat sikit   ^~^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan